Pages

Претражи овај блог

8.6.25

Zaharija 9:9 i Matej 21:5 – Proročanstvo koje objedinjuje Stari i Novi zavet


 Zaharija 9:9 (Daničić–Karadžić):

 „Raduj se veoma, kćeri Sionska, podvikuj, kćeri Jerusalimska; evo, Car tvoj ide k tebi, pravedan je i spasava, krotak i jaše na magarcu, na magaretu, mladetu magaričinu.“

 Matej 21:5:

 „Kažite kćeri Sionskoj: evo Car tvoj ide k tebi krotak, i jaše na magarcu i na mladetu magaričinu, sinu podjarmice.“

 1. Proročka slika Mesije – Isus i Stari zavet

Isu ulazi u Jerusalim na magarcu ljudi kliču i polažu pred Njegahaljine i granje
Zaharija 9:9 je jedno od najjasnijih mesijanskih proročanstava u Starom zavetu. Prorok Zaharija, pišući vekovima pre Isusa, opisuje dolazak Cara – ne kao osvajača sa mačem, već kao krotkog i pravednog Spasitelja koji dolazi „jašući na magarcu“. To je duboko kontrastno očekivanjima tadašnjeg sveta, koji je Carstvo povezivao sa silom i dominacijom.

Isusov trijumfalni ulazak u Jerusalim, opisan u Mateju 21:5, svesno i doslovno ispunjava Zaharijino proročanstvo. On bira da uđe ne na konju kao vojni oslobodilac, nego na magaretu – simbolu mira, poniznosti i služenja. Time Isus jasno pokazuje da dolazi ne da ukine ono što je najavljeno u Starom zavetu, već da ga ispuni i obelodani njegovu dubinu.

 „Ne mislite da sam ja došao da pokvarim zakon ili proroke: nijesam došao da pokvarim, nego da ispunim.“ (Matej 5:17)

 2. Neodvojivost Saveza – Jedna Biblija, jedan Plan spasenja

Ovaj par stihova – Zaharija 9:9 i Matej 21:5 – svedoči o teološkoj i istorijskoj neodvojivosti Starog i Novog zaveta. Stari zavet nije samo "uvod" u Novi, već temelj na kome se Novi zavet gradi. Isus se u više navrata poziva na Pisma (Stari zavet), dok su apostoli stalno dokazivali da je Isus ispunjenje onoga što je „bilo pisano“.

Pavle kaže:

 „ Jer što se naprijed napisa za našu se nauku napisa, da trpljenjem i utjehom pisma nad imamo."(Rimljanima 15:4)

Bez Starog zaveta ne možemo razumeti:

  •  ko je Mesija,
  •  zašto dolazi,
  •  zašto pati,
  •  i zašto vaskrsava.

Novi zavet je objava, ali Stari zavet je temelj te objave. Isus kao Mesija nije proizvod ljudskog očekivanja, već Božijeg proročkog plana, pažljivo tkanog kroz vekove – i Zaharija 9:9 je jedno od njegovih najsvetlijih mesta.

 3. Kćeri Sionska – simbol naroda koji dočekuje Spasitelja

„Kćeri Sionska“ i „kćeri Jerusalimska“ u Zahariji simbolizuju Božiji narod koji čeka izbavljenje. Isus dolazi upravo tom narodu, ali ne kao politički oslobodilac, nego kao duhovni car. On ne dolazi da porazi Rim, već da pobedi greh.

Kao što Zaharijin stih budi radost zbog dolaska Cara, tako i Matej prikazuje narod kako prostire haljine i viče:

 „Osana Sinu Davidovu! Blagosloven koji ide u ime Gospodnje!“ (Matej 21:9)

To je trenutak u kome se Stari zavet doslovno susreće sa Novim – narod svesno dočekuje ispunjenje proročanstva, makar i ne razumevajući još uvek punu dubinu događaja.

 Zaključak: Isus kao živa veza između Zaveta

Zaharija 9:9 i Matej 21:5 nas podsećaju da ne možemo odvojiti Novi zavet od Starog. Isusovo pojavljivanje i delovanje je potvrda, a ne opoziv Starog zaveta. Njegovo ispunjenje proročanstava, poput ovog iz Zaharije, jasno pokazuje da su oba Zaveta jedno telo, a Isus Hristos je njihov vezivni nerv.

Vernik današnjice, čitajući Pismo, ne sme posmatrati Stari zavet kao „zastareo“ ili prevaziđen. On je ključ za razumevanje Hrista, i bez njega ne bismo znali šta iščekujemo niti kako da prepoznamo Spasitelja kada dođe.

Нема коментара:

Постави коментар